Privacy verklaring

maandag 9 juni 2008

Dag 6 ... rondje door de tuin

Vandaag was het een heerlijk temperatuurtje hier in Limburg. Vanmiddag eerst samen met Michiel op de fiets naar het dorp om wat inkopen te doen en daarna heerlijk wat foto's in de tuin gemaakt.

Vanuit het terras loop ik onder de pergola  de tuin in. Hierover groeit een zomerjasmijn, die heerlijk ruikt en daar doorheen een rode roos.

Onder de pergola doorgelopen kom ik bij de lavendel aan, je ziet hem nog een klein beetje vooraan op de foto. Daarachter zie je o.a. de scharlei en de dagkoekoeksbloem staan.

Vlak daarna kom ik bij de dubbele jasmijn aan die ook heerlijk ruikt en op de voorgrond zie je de groene oftewel de overblijvende ossentong


Hier nog een keer de groene oftewel de overblijvende ossentong.
Een mooie plant met een schattig blauw bloempje.

Daarna mag de scharlei op de foto. Deze plant heeft een zeer aparte geur.
Ik zelf vind hem niet echt lekker ruiken, maar de bloeiwijze van deze plant is wel heel mooi.

Onder de scharlei bloeit een geel bloempje waar we de naam niet van kennen

Dan kom ik bij de dagkoekoeksbloem met ervoor het pitrus.
Hij groeit gewoon aan de rand van het gras, niet echt een vochtige plek waar hij eigenlijk zou moeten groeien, maar hij doet het erg goed.
Meer info over pitrus (klik)

Als ik nu naar boven kijk dan zie ik de bijenblok hangen. Ook dit jaar zijn er weer enkele gaatjes dicht. Ze worden dichtgemaakt door solitaire bijtjes die er hun eitjes in leggen.

Michiel die het rondje door de tuin samen met mij maakt wijst me dan op een wants die neer is gestreken op een plant. Het is de groene stinkwants, zie je hem zitten ?
Meer info over dit beestje kun je hier (klik) vinden,
weet je gelijk waar hij zijn naam aan te danken heeft

Links van de groene stinkwants groeien voor een (door ons neergelegde) boomstronk een soort van wilde bosaardbeitjes. Hoe ze precies heten weten we ook niet.
Maar ze staan erg gezellig en de vogels vinden ze lekker.

daarna kom ik bij de hortensia uit, de eerste bloem begint al blauw te kleuren.

Achter de boomstronk en de hortensia liggen allemaal boomstronkjes met daarboven op takken, een fijne plek waar vogels zich veilig voelen.
Eronder is het flink vochtig en zelfs nu midden in de zomer staan er paddenstoelen.

Nog een paar paddenstoelen.

Ik ben nu al iets over de helft met mijn rondje tuin. Ik maak uiteraard niet van elke plant een foto want dan zitten jullie over 1 uur nog hier .
Hier zien jullie de bosandoorn, een hele mooie plant met prachtige bloempjes.

Daarnaast staat de bieslelie (sisyrinchium striatum), ook dit is een hele mooie plant.
Op wikipedia (klik) is er ook een hele mooie foto van te vinden

Dan komen we bij zevenblad. Veel mensen halen hem weg uit de tuin omdat ze het een onkruid vinden dat alles gaat overheersen.
Bij ons mag hij rustig zijn gang gaan. Wij halen hem weg op plaatsen waar we hem niet willen en voor de rest mag hij ons blijven verblijden met zijn mooie witte bloemen.

Boven het zevenblad staat een mooie struik, de karmozijnbes

En dan ... kom ik bij de vijver uit. op de achtergrond links zie je de hosta en de varens met daartussen onze blauw/witte heksenbol

 Uiteraard slaan we de vissen niet over.

En onze kikker wil ook op de foto !
Hoor je hem al roepen .... "Wat-mot-je"

Op het eind langs de vijver staat de callicarpa die al paarse besjes aan het vormen is.
Volgens wikipedia zijn vogels op deze besje niet dol omdat ze erg bitter zijn maar hier in de tuin worden de besjes volop gegeten door de vogels en met name door de merel.

Aan de rand van de vijver staat volop citroenmelisse, heerlijk in een kopje thee.

Ook staat er langs de vijver een vetplant die momenteel geel bloeit.
Ook hier weet ik helaas niet de naam van. Zoeken we op ...
Je ziet ook uitgebloeide bloempjes van de zomerjasmijn erbij liggen.

Op de vorige foto zag je al uitgebloeide bloempjes liggen van de zomerjasmijn en dat betekend dus dat we terug zijn bij de pergola.
Tot slot dan nog maar een foto van de rode roos die zich hier prima thuis voelt.

Na het rondje tuin was het tijd om aan het eten te beginnen.
Ik heb macaroni gemaakt (ik blijf dat lekker vinden) en een spelletje Carcassonne met Michiel gespeeld. Daarna was het alweer 16.00 uur en dus voor Michiel tijd om te gaan werken. Hij heeft de late dienst deze week en hoe laat hij thuis is, blijft steeds een verrassing elke dag. Het kan half 1 zijn maar ook half 3 ... het ligt eraan hoe laat al het werk af is.
Ik ga vanavond verder aan blok 2 van Leanne's house, ik ben nu bezig met het borduren van de blokjes. Wat het stoppen met roken betreft voor vandaag ... tot dusver gaat het uitstekend !

Geen opmerkingen: