Privacy verklaring

zaterdag 6 december 2008

Nieuwe quilt op komst

De afgelopen dagen toen ik me wat rustiger moest houden vanwege die duizeligheid, ben ik wel op zoek gegaan naar een quiltpatroon voor een grote quilt die op ons bed moet komen. Michiel zei me al, nu ben je zoveel aan het quilten maar bij ons op bed ligt er nog steeds geen. Tja .... en toen ging ik maar op zoek naar een leuk patroon.
Ik vond allerlei patronen en plaatjes van mooie grote quilts maar steeds zag ik ook plaatjes verschijnen van de Dear Jane en ik vind hem zo mooi. Het patronenboek heb ik al ruim 1 jaar thuis liggen en ik begon er weer eens opnieuw in te bladeren.
Om die nu voor ons bed te maken wilde ik niet omdat er veel applicatieblokjes in zitten en een bedquilt gaat toch vaker in de wasmachine en ik heb schrik dat dat op een gegeven moment dan los gaat laten of gaat rafelen.

Maar terwijl ik zo aan het bladeren was begon ik ook eens de blokjes te tellen die niet geappliceerd waren en ik kwam uit op ver in de 80 stuks. Dus ik ging eens rekenen en spelen in EQ5 (een quiltprogramma) en maakte een ontwerp met 81 blokjes. Horizontaal 9 blokjes en verticaal 9 blokjes.
Ook maakte ik de maat van de blokjes iets groter. Origineel zijn ze maar 4,5 inch (zo'n 12 cm.) maar ik tekende ze op 18 cm zodat de quilt groot genoeg gaat worden voor op ons bed. De sashings maak ik ook een stuk breder. Hij zal in elk geval mooi passen op ons  antieke bed dat maar 130 cm. breed is (lengte is gewoon 200 cm).
Nu hoor ik jullie denken, 130 cm. breed maar? We hebben een smal bed en het ligt en slaapt heerlijk ! En een bijkomstig voordeel is dat ik Michiel nooit kwijt ben in ons kleine bed.

Ik liet Michiel het ontwerp zien en hij vond het ook erg mooi, dus deze gaat het worden. Een Dear Jane quilt met maar 81 blokjes, moet kunnen toch en de originele quilt met alle blokjes kan ik altijd nog eens maken.
Michiel wilde wel graag herfstkleuren voor deze quilt want dat past het mooiste op onze slaapkamer en toen bedacht ik me ineens dat ik nog de hele serie van Moda had liggen, Fabulous fall. Daar zou ik eigenlijk "an angels story" van maken, maar in een bedquilt zouden ze ook niet gek staan. Dus alle stofjes ingescand en in EQ5 geplaatst en zo de blokjes ingekleurd met de stofjes zodat ik kon zien hoe het eindplaatje zou worden en ja, we vonden het beide prachtig. Ik heb gelijk twee kleuren uit de serie in Amerika bijbesteld voor de rand rondom en de sashings, anders is die stof anderdaag misschien niet meer te krijgen. Voor de achtergrond stof waarvan ik heel wat meters nodig heb ga ik zaterdag 13 december kijken en ik heb een winkel uitgekozen waar ik mijn waardebon, die ik won bij handwerken zonder grenzen, kan inleveren. Dan heb ik die toch netjes besteed nietwaar?

Ik ga geen foto van het eindplaatje laten zien wat ik in EQ5 heb gemaakt maar ga jullie binnenkort verrassen met steeds 1 blokje wat ik dan maak. Zo blijft het voor jullie ook allemaal een verrassing van hoe die quilt eruit komt te zien.

Hier wel nog 1 keer de foto van de stofjes die ik ga gebruiken voor deze (aangepaste) Dear Jane in Autumn.


Geen opmerkingen: