Privacy verklaring

woensdag 5 juli 2006

Warm-warmer-warmst of heet-heter-heetst

Gisteren was de temperatuur hoog in het zuiden des lands en het was zeer warm. Of spreek je .. het is heet ? De een heeft het over warm, warmer, warmst,  de ander over heet, heter, heetst. Hoe zit dat nu precies ?
Ik ben eens in de Dikke van Dale gedoken (nee het is geen zwembad  ) en zag het volgende staan:
warm (bn.)
1 een naar verhouding hoge temperatuur hebbend <=> koud
2 de lichaamswarmte vasthoudend
3 enthousiast
4 prettig aandoend
5 waarbij warmte te pas komt
heet (bn.)
1 zeer warm
2 (van voedsel) scherp, brandend => gepeperd
3 (van mensen) seksueel opgewonden => wellustig
4 [inf., nat.] radioactief
Maar als heet nu zeer warm is, wat is warmst dan ? Snapt u het nog of kunnen we het woord allebei gebruiken? In elk geval ... het was hier heel warm (of heet) en zelfs de honden hebben de hele dag uitgeteld gelegen.
Bob bleef praktisch de hele dag in zijn mand liggen en kwam er alleen uit om af en toe te drinken.


Sinto wist niet zo goed waar hij moest gaan liggen, de ene keer lag hij op de bank, de andere keer weer in de bench.


Bowy ligt in de raarste standen en kijkt zelfs niet op als hij iets hoort.


Pas tegen de avond werden ze een beetje actief toen ik een teiltje water buiten zetten en met een hand water tegen ze aan gooide. Bowy vond het maar niets terwijl Sinto aan het springen bleef naar de waterdruppels. Hij vond het prachtig om ze op te vangen met zijn mond en kreeg niet genoeg van dit spelletje.
Zelf kon ik aardig uit de voeten met dit warme (of was het nu hete) weer en ik heb volop geborduurd. Ik heb bijna de hele tijd buiten gezeten aan de tuintafel onder het paviljoen en als het te warm (of heet) werd dan ging ik even binnen zitten waar de temperatuur aangenamer was, maar om nu constant binnen gaan te zitten vind ik ook weer jammer, want hoe vaak kun je nu in Nederland eens lekker buiten zitten. Geborduurd heb ik aan de boedha, die er weer een aantal steken meer op heeft staan. Ik ben nu aan zijn kleding bezig, ik kan die boedha toch ook niet in zijn blote lijf laten zitten ook al is het zo warm (of heet).

Yesterday I stitch on the budha and I realy like the colors.


Geen opmerkingen: