Privacy verklaring

woensdag 21 juni 2006

Litha-Midzomer

Litha - Midzomer
(21-22 juni)

Litha, het middelpunt van de zomer. De zon staat op haar hoogste punt aan de noordelijke hemel. Langste dag, langdurig licht, de nacht is kort en de dag lijkt oneindig. Litha is een keerpunt in de cyclus. We vieren weliswaar deze langste dag vol overvloed, vruchtbaarheid en vreugde  maar tegelijkertijd markeert deze dag de overgang naar de donkere tijd van het jaar. Bezinning is op zijn plaats naast onze vreugde.
Folklore: Vroeger werden er vuren ontstoken voor bescherming en geluk. Om geluk af te dwingen werd er door vuren gesprongen en werden lantaarns rond de huizen gehangen. Vaak werd tijdens deze korte nacht ook niet geslapen. Niet alleen waren mensen actief in deze nacht, ook het elfenvolk liet zich zien ... gedurende de midzomernacht zou de poort naar de elfenwereld open staan.
Handelingen: De zon gaat tijdens Litha het waterteken Kreeft binnen. Nu is het een prima tijd om magisch altaarwater te verzamelen. Ga bijvoorbeeld naar de zee of vang regenwater op tijdens een onweersbui. Ook is dit de tijd om medicinale en/of magische kruiden te oogsten. Gebruik echter nooit meer dan 1/3 deel van de plant zodat de plant zich weer kan herstellen. Geef altijd iets terug aan de natuurkrachten (bijvoorbeeld iets wat jezelf hebt gemaakt of iets van jezelf) en bedank voor wat je gegeven wordt.
Algemene symbolen: bloemen, speer (symbool voor de God), met bloemen gevulde cauldron (voor de Godin), eikenbladeren, hulst.
Kleuren: warme zomerkleuren zoals bloerrood, oranje, goudgeel, mosgroen.
Voedsel: vruchten zoals sinaasappel, appels, aardbeien. Honing.
Drank: mede, vruchtensap, vruchtenwijn.
Kruiden: kaneel, tijm, lavendel, mint, saffraan, ijzerhard, kamille.
Stenen: diamant, jade, tijgeroog, smaragd, barnsteen, jaspis.
Metaal: goud.

=======

Borduren wordt er momenteel niet al te veel door me gedaan. Ik borduur wel maar langzamer. In mijn rechterpols zit momenteel een ontsteking (door de fibromyalgie) en ik kan het borduurwerk nu niet zolang vast houden. Daarom kan ik ook nog geen updates laten zien. Op een borduurgroep vroeg iemand hoe iedereen zijn borduurwerken bewaarde. Een hele tijd terug kreeg ik eens van iemand een tip dat ze bij Action mooie kunststof dozen hebben, waar A4 vellen mooi inpassen en je borduurwerk.
Daarop heb ik bij action 10 van die dozen gehaald en mijn borduurwerken waar ik allemaal aan werkt heb ik daar nu in op geborgen. Wat een uitvinding. Ze blijven stofvrij en je kunt ze makkelijk opbergen.






Geen opmerkingen: