Privacy verklaring

vrijdag 26 mei 2006

Kruiden

Gistermiddag zijn we naar Maastricht geweest, maar eerst langs Aalbeek waar een kruidenkwekerij lag, kwekerij Bastin (http://www.bastin.nl/).
Hier hebben we ruim een uur rondgekeken want er stond zoveel. We hebben hele mooie planten en kruiden gezien, sommige zelfs totaal onbekend voor mij. Ik was zelf op zoek naar het kruid Ogentroost maar helaas hadden ze die hier ook niet. Dat wordt verder zoeken dus. Wel kocht ik 1 pant en 2 andere kruiden, namelijk de Cerinthe major 'Purpurascens'
Dit is geen vaste plant, maar moet elk jaar opnieuw gezaad worden. De zaadjes vind je in september rond deze plant op de grond en stopt ze in april/mei weer in de grond. De bloemen zijn diep paars. Hoogte: 60 cm. Bloeitijd: juli-oktober. Standplaats: zonnig.


Metha x Cordifolia 'Kentucky spearmint'
Kruid met een heerlijke pepermunt smaak. Hij bloeit roze. Hoogte: 100 cm. Bloeitijd: juli-augustus. Standplaats: zonnig.


Levisticum officinale 'Lavas - Maggiplant'
Een heerlijk kruid wat je kunt gebruiken in de soep of bouillon. Niet te veel gebruiken anders gaat hij overheersen. Hoogte: 150 cm. Standplaats: zon/halfschaduw.


Toen we daarna in Maastricht waren regende het, dus we zijn alleen twee boekwinkels ingeweest. Bij de winkel boekenvoordeel zag ik twee mooie boeken over kruiden die ik dan ook gekocht heb ...
De kruidenbijbel (the herb bible): een komplete gids voor het werken met kruiden van Peter McHoy & Pamela Westland.


 Alles over geurige kruiden van Marie-Luise Kreuter.


Na het bezoek aan de boekwinkels zijn we richting het AZM gereden waar Michiel een collega bezocht die al enkele weken in het ziekenhuis ligt. Eergisteren ben ik ook begonnen aan Les Aromates van Royal Paris. Een lap vol heerlijke kruiden en specerijen ...

I began a new project calles Les aromates from Royal Paris ...



Wel ga ik de Franse kruidennamen vervangen door Nederlandse kruidennamen.
Ik ben begonnen aan de rode pepers die er inmiddels op staan en ik ben nu bezig aan de kruidnagels.


Geen opmerkingen: