Privacy verklaring

woensdag 7 januari 2009

Dear Jane blokken en Caatje

Vandaag kwam Caatje met de post.  Caatje is de prijs die ik won met het raden van de adventpuzzel die georganiseerd werd op borduurhoekje tijdens de eerste 24 dagen van december.
Simone heeft Caatje gemaakt en me toegestuurd en vandaag kwam ze dan binnen wandelen. Echt koud had ze het niet, vertelde Caatje me, maar dat komt door haar dikke vacht uiteraard. Dorst had ze wel, dus na wat water gedronken te hebben wilde ze graag even poseren voor een foto en inmiddels staat Caatje op het kastje dat weer op mijn eetkamertafel staat. Zo is ze steeds in de buurt.
Let ook eens op haar pootjes, dat zijn kleine houten klosjes.

Simone ... nogmaals bedankt voor deze lieverd. Ze is echt super !


En dan zoals beloofd de Dear Jane blokken. Inmiddels zijn er weer 3 af zodat het totaal op 15 blokken komt. Blok 16 is inmiddels wel gesneden, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Ik heb eerst mijn "ding" voor de winter exchange gemaakt en die heb ik gisteravond afgekregen.

Blok 13 (uit het doosje door mij genomen) is G10 - Woven Meadow. Het bestaat uit 39 stukjes en het was een leuk blok om te maken.


Blok 14 wat gekozen was door Michiel was ook niet moeilijk om te maken. Het is K6 - Ann's Folly en bestaat uit 37 stukjes.


Toen was het weer mijn beurt (we wisselen het steeds af) om een blokje uit het doosje te halen en ik ging voor H5 - Michael's Motorcycle. Dit blok bestaat uit 22 stukjes en was heel snel af.


Na blok 16 zal ik ook weer een overzichtschema plaatsen. Dus nog even geduld.

De sneeuw ligt er nog steeds en de vogels hebben het nu zwaar. Hier volgen enkele vogeltips:
Probeer de vogels niet te storen als ze aan het eten zijn. De winternachten zijn lang en koud, het is belangrijk dat de vogels 's ochtends een goed "ontbijt" krijgen en 's avonds een goed "avondmaal". Probeer de voederplaatsen bij te vullen als het donker is, zodat ze 's ochtends meteen aan het "ontbijt" kunnen beginnen.

Michiel zorgt er goed voor dat onze vogelvrienden niets tekort komen, overal hangen vetbollen, de huisjes goed gevuld met vogelvoer, pinda netjes op verschillende plaatsen en op verschillende plaatsen fruit, zoals appels die de merels heerlijk vinden.


Hang vetproducten op. Als er boomkruipers of goudhaantjes in de buurt zijn kunt u een pindacake tegen de schors van een boom wrijven.

Houd rekening met de verschillende eetgewoonten van de vogelsoorten. Er zijn vogels die het liefst van de grond eten, zoals de heggenmus. U kunt het grondvoer onder de struiken gooien (op een sneeuwvrije plek). U kunt het ook op een grondvoedertafel aanbieden, hierdoor blijft het voer langer goed. Voor andere vogelsoorten zoals mezen en groenlingen kunt u een voedersilo of voederhuis ophangen.

Bij ons in de tuin ligt ook op verschillende plaatsen vogelvoer,
aangevuld met brood, pinda's en fruit

Blijf vers water aanbieden. Nu het blijft vriezen zijn de meeste beekjes, poelen en plassen dichtgevroren. Hierdoor is het voor de vogels moeilijk om vers water te vinden. Bij sneeuw is het niet nodig voor water te zorgen. De vogels komen dan aan vocht door van de sneeuw te pikken. Zorg dat water altijd zo is afgedekt (bijvoorbeeld met gaas) dat vogels er in de winter niet in kunnen baden (bevriezingsgevaar).

Geen opmerkingen: