Privacy verklaring

dinsdag 1 augustus 2006

De laatste heks

Gisteren kregen we een hele mooie kaart van Wil, de moeder van Michiel die een aantal dagen bij vrienden had gelogeerd. Ze had het beeld van Mechteld ten Ham, dat op de kaart staat, in het echt gezien en ze vond het schitterend. Ik ging even speuren op internet om te zien wie de "Heks" van 's-Heereberg nu precies was en wat blijkt ...
Mechteld ten Ham was een van de laatst verbrande heksen in Nederland. Op 25 juli 1605 werd zij, na de waterproef in de Azewijnse Laak te hebben ondergaan, veroordeeld tot de brandstapel wegens hekserij. Tijdens de waterproef bleef zij drijven hetgeen bewees dat ze een heks was. Een uitgebreide versie van het verhaal is te lezen op http://www.mechteldtenham.nl


Zondagavond ben ik aan de RR02 van Tineke begonnen, die het thema laven had. Kleine mannetjes met boordevol stiksteekjes, hetgeen ik ontzettend leuk vind om te maken. Zondagavond had ik het laafje (buiten de stiksteken) er bijna opstaan, dus gisteravond ben ik ermee verder gegaan en hem uiteraard ook afgemaakt.
Deze RR is bijna vol en er waren nog maar twee lege vakken zodat de keus niet al te groot meer was. Om te borduren was er nog de laaf die aan het eten is en een laaf die tegen een boomstronk zit. Ik heb als eerste de laaf die zit te eten geborduurd. Het andere lege vak zou iemand gevuld hebben die niet meer mee doet aan deze RR dus ik heb tegen Tineke gezegd dat ik ook de laatste laaf zal maken, uiteraard ben ik aan die alweer begonnen.
Maar ik laat natuurlijk eerst de laaf zien die nu klaar is ...


Verder had ik twee weken geleden al de juli sanman SAL af maar hier nog niet laten zien, dus dat doe ik ook maar gelijk. Het was een leuk werkje om te maken tijdens de afgelopen warme dagen. Ik ben zeer benieuwd welke SAL we nu in de maand augustus toegestuurd krijgen om te borduren.


Geen opmerkingen: