Privacy verklaring

maandag 27 oktober 2008

Pompoensoep met uien-knoflookbroodje

Ik hou van pompoenen, van de kleur die ze hebben, om ze te borduren of te quilten maar nog nooit had ik pompoensoep gemaakt en dat werd dus eens tijd. Een tijdje terug had ik al pompoenen voor de soep gekocht en gisteren werd er een uit de kelder gehaald om aan de slag te gaan.
Niels was naar een vriend de hele dag dus waren Michiel en ik alleen en ik besloot om maar een niet al te grote pan soep te maken, gewoon voor ruim 1 liter.
De pitten hebben we bewaard en die liggen te drogen want die gaan komend jaar de grond in. Saskia (borduurmaatje) had enige tijd terug al een recept laten zien op een borduurgroep en die ging ik nu wat aanpassen. Dit is het geworden:

Pompoensoep met uien-knoflookbroodje

- 1 oranje pompoen (ongeveer 1200 gr)
- 1 grote ui
- 1 eetlepel paprikapoeder
- 2 bouillonblokken (rund)
- 1 liter water
- 1 kruidenbuideltje (van Honig)
- crème fraîche
- olijfolie
- 3 teentjes knoflook (voor op broodje)
- 1 grote ui (voor op broodje)
- kleine afbakbroodjes

Bereidingswijze:
In 1 liter water de bouillonblokken oplossen. Pompoen afspoelen, halveren, schillen en pitten verwijderen. Vruchtvlees in stukken snijden.
In een soeppan 2 eetl. olijfolie verhitten en de ui glazig fruiten. Pompoen met paprikapoeder door de ui scheppen en 5 min. zachtjes laten bakken. Bouillon erbij schenken en aan de kook brengen. Pompoen in bouillon in 15-20 min. gaarkoken.
Het kruidenbuideltje ook erbij  in de pan hangen maar dit na 10 min. eruit nemen.

Ondertussen in een koekenpan wat olijfolie verhitten en hierin de gesnipperde ui en 3 teentjes knoflook (door de knoflookpers halen) fruiten tot ze zacht zijn.
Daarna 4 kleine afbakbroodjes nemen en die doormidden snijden, zodat je 8 helften krijgt. Besmeer ze dun met boter en leg daarna op elke helft een royale theelepel van het uien-knoflookmengsel.
Schuif de broodjes in de oven en bak ze in 8 min. gaar.

Als de pompoen gaar is, de pan van het vuur nemen en met een staafmixer pureren tot een gladde lichtgebonden soep. Dan 1 eetl. crème fraîche er door roeren en de soep nog 5 min. zachtjes laten doorkoken.

Ik kan jullie verzekeren dat hij heerlijk is want wij aten elk ruim 2 soepkommen hiervan zodat de pan helemaal leeg was.


Afgelopen zaterdag waren er ook weer 3 verjaardagskaarten binnen gekomen.
De eerste is van Magda, heel erg leuk met dat spinnenweb


Deze is van Tineke, met een hele vrolijke heks erop


De laatste is van Heidi, met een stoere dracula


Ik kan nu de dagen af gaan tellen tot ik jarig ben, best spannend hoor want hier in huis is er een en al geheimzinnigheid over het kado wat gekocht is door Michiel en waar de kinderen aan bij gedragen hebben. Wat het is, ik heb werkelijk geen idee. Nog 6 nachtjes slapen en ik weet het.

Geen opmerkingen: