Privacy verklaring

dinsdag 14 oktober 2008

Oktober bloedmaan (wijnmaan)

Vanmiddag zijn we even met de honden naar het bos gegaan want ik wilde nog wat herfstbladeren bij elkaar zoeken. Ik leg ze vanavond op ons altaar tijdens onze volle maan viering. De rode kaarsen liggen al klaar, alsook de wierook. Voor vanavond heb ik patchouli wierook gekozen.


Maan van overleven - Maan van de Vallende Bladeren
Deze Volle Maanviering staat in het teken van de Bloed Maan (Wijn Maan). De kracht van deze maan is de energie voor het loslaten, innerlijke reiniging, karma en reïncarnatie, gerechtigheid en balans, transformatie. Het is een krachtige energie, omdat deze maanviering valt in de maand van Samhain (Halloween). Samhain is het begin van het nieuwe jaar in de heksen traditie.
De sluiers tussen de werelden is heel dun waardoor er gemakkelijk contact met de andere wereld gemaakt kan worden. Tijdens de korte dagen en koude nachten gaat het nu om overleven. Het oude sterft af om plaats te maken voor het nieuwe. De bladeren die vallen worden voeding voor de zaden van de volgende cyclus.

Kleuren
Rood, oranje, bruin, donkergroen, zwart
Wierook
rozemarijn, lavendel, sandelhout, patchouli
Drank
Druivensap, wijn
Eten
pompoenen, maïskolven, granen, , appels, mandarijnen, vlierbessenprodukten
Versiering
Pompoenen, witte of rode kaarsen, zwarte en oranje accenten
Bomen en heersters
Vlier


Planten, kruiden en bloemen
Zeepkruid en chrysanten
Stenen
Toermalijn, opaal, aquamarijn
Volle maan olie, om je kaarsen te zalven:
25 ml amandelolie
2 druppels lindebloesem
4 druppels jasmijn
4 druppels melisse

Thema
Verandering, overgang. Geef steun en bescherming aan dat wat het nodig heeft en bezin wat je wilt meenemen naar een volgende cyclus.
Het is volop herfst en dat is goed te merken! In deze periode worden bollen en knollen geplant die in het voorjaar gaan uitkomen. Zaden worden verzameld en bewaard. De oktobermaand kenmerkt zich door afscheid, maar is ook een voorbereiding op het komende seizoen, de winter.
De dieren doen dat allemaal op hun eigen unieke manier. Spinnen weven hun prachtige tere kunstwerkjes om de laatste insecten van het seizoen te vangen. Muizen en eekhoorns zoeken eikels en vruchten om hun wintervoorraad aan te vullen. Dit is ook de maand van de vogeltrek, die in de derde week word afgerond. Oktober is ook de maand dat de druiven worden geoogst en verwerkt tot wijn.

De herfstbladeren die ik vanmiddag in het bos gevonden heb

Ritueel
Nog even en het is winter. Versier je altaar ingetogen en met passende herfstkleuren en een krans van chrysanten. Tijdens het Volle Maan ritueel is het goed om stil te staan bij wat je beslist niet meer wil en wat je van het komende jaar verwacht. Waar moet jij afscheid van nemen, wat past niet in je leven? Wat blijft over om mee verder te gaan?
Ook kun je iets doen met wat moeite heeft de winter door te komen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: "Met dit ritueel wil ik mijn zieke moeder helpen de winter door te komen."


=======

Gisteravond heb ik alvast een aantal lapjes gewassen die ik voor een herfs tquilt wil gebruiken. Eventjes een herfst quilt tussendoor voor ik begin aan de Amish quilt, An angels story en ... er staat nog zoveel op mijn verlanglijstje.
Inmiddels liggen de gestreken lapjes te wachten tot het mes erin gaat.



Geen opmerkingen: