Privacy verklaring

maandag 30 oktober 2006

Happy hallo - birth - ween - day !

Zaterdag belde de postbode aan en overhandigde mij een doosje. Ik zag dat als afzender Iris (een borduurvriendin) stond vermeldt. Ik begon te twijfelen of ik het wel al open mocht maken, want ik doe ook aan een verjaardagsexchange mee op een borduurgroep en je weet niet van wie je iets krijgt, dus dit doosje was misschien wel daarvan.
Ik mailde Iris maar eerst om te vragen of het voor mijn verjaardag (donderdag 2 november) is, want stel je voor dat je het al van te voren hebt open gemaakt. Ze mailde terug dat het niet voor mijn verjaardag was dus tja ... mocht ik het toch open maken. Mijn mond viel open bij het zien van al dat moois wat er uit die doos kwam. Michiel lachtte al omdat er niet veel meer dan ohhhh ... en ahhhhh ... uit mijn mond kwam. Weet je wat er allemaal in zat ....
Een hele mooie halloweenkaart, een prachtig gemaakt doosje (the witch is in) met daarin een heksensleutelhanger (deze hangt inmiddels aan mijn tas), een heksentheelichtje wat inmiddels al op de kast staat te pronken, want ik ga die echt niet aansteken hoor. is die veels te mooi voor. Halloween servetten die heel handig zijn, kartonnen bobbins die ik altijd tekort kom en overheerlijke halloweensnoepjes (ja Iris ik heb er al aan gezeten ). Hier kun je al dat moois zien op onderstaande foto ...


Maar ... als klap op de vuurpijl (ik viel toen helemaal stil) kwam er een schitterende, prachtige, geweldige lap uit de doos. Vol met heksen, katten, pompoenen en nog veel meer erop. Je kunt er een tas van maken (dat ga ik dus zeker doen en sleep hem overal mee heen) en een wallhanger of deurstopper. Deze lap vind ik echt ontzettend mooi en ik kan maar 1 ding zeggen ...
DANK JE WEL IRIS !!!


Samhain - halloween


Morgen is het halloween, dit is steeds 2 dagen voor mijn verjaardag misschien dat ik me daarom er zo door aangetrokken voel. Zo erg zelfs dat het voor mij het hele jaar door wel halloween mag zijn en dat is goed te zien aan de inrichting van ons huis. Ik vind het zo gezellig met al die pompoenen in en om het huis en die heksen ... nou die zie ik niet als enge, kwaadaardige dames op een bezemsteel maar juist als wijze kruidenvrouwen met een prachtige natuurreligie.


Wat is nu Samhain of halloween ?
De sabbat Samhain is voornamelijk bekend onder de naam Halloween. Maar deze sabbat is ook bekend onder de volgende namen: All Hallows Eve en de avond voor Allerheiligen.
Voor vele heksen is deze sabbat het Heksen Nieuwjaar, want het vertenwoordigd een volledige draai van het jaarwiel.
Samhain, beter bekend als Halloween, is de afgelopen jaren veel populairder geworden. Veel mensen denken dat er weer een Amerikaanse feestdag is overgewaaid naar Nederland. Maar dat is niet waar... Halloween, ofwel Allerheiligen is juist een Europese feestdag. In de nacht van 31 oktober op 1 november is het de traditie om de doden te eren. Vroeger gingen mensen met fakkels en kaarsen naar kerkhoven om kwade geesten uit te drijven.
Samhain is de laatste van de acht jaarfeesten. Het is het laatste oogstfeest en tevens een feest om overledenen te eren. In deze nacht is de grens tussen de wereld van de levenden en de doden het kleinst, dus deze nacht is erg geschikt voor divinatie, channeling en seances.



Gebruiken met Samhain
Het is gebruikelijk om vrienden uit te nodigen voor een feestje met lekker eten en gezelligheid. Als eten is pompoensoep zeer geschikt, en voor het drinken kan bijvoorbeeld Gluhwein (warme kruidenwijn) geserveerd worden.
Een tocht langs kerkhoven is tegenwoordig niet meer gebruiken en volgens mij is het ook niet toegestaan om je na zonsondergang op een kerkhof te begeven. Natuurlijk is dit niet de enige manier om de doden te eren. Je kan bijvoorbeeld, samen met vrienden, herinneringen ophalen van mensen die zijn overleden.
Een gebruikelijke, en ook typische versiering, is de Jack-o-Lantarn. Dit is een uit een pompoen gesneden gezicht,  met binnenin een kaarsje.



Associaties
Goden - De Godin als Crone, Hekate en Morrigan
Kleuren - Oranje, zwart, goud, zilver en alle herfstkleuren
Kristallen/edelstenen - Het merendeel van de zwarte edelstenen
Kruiden/planten - Heide, eikels, appels, salie, eik, bijvoet, munt, stro en pompoen
Geuren - Salie, munt en nootmuskaat
Voedsel -Hazelnoten, pompoentaart, brood, pluimvee, wijn en appels
Decoraties voor op je altaar - appels, noten, pompoenen, Halloween-vormige kaarsen, Jack-o-lantarn, bezems. Meestal is het gebruikelijk om een zwart kleed op het altaar te leggen.


Six little pumpkins sitting on a gate
 
Six little pumpkins sitting on a gate,
The first one said,
Öh my, it's getting late."
The second one said,
"But we don't care."
The third one said,
Ï see witches in the air."
The fourth en fifth said,
"Let's run, and run, and run."
The sixth one said,
"Get ready for some fun."
 
Then whoosh went the wind,
and out went the lights ...
 
And six little pumpkins rolled out of sight !
 
=======
 
Wij wensen iedereen een


Geen opmerkingen: