Privacy verklaring

zondag 15 oktober 2006

Handwerkbeurs and Gerard quilt

Vrijdag waren Michiel en ik pas om half 12 op de handwerkbeurs, de oprit naar Den Bosch stond bomvol auto's en dat veroorzaakte een file. Over dat kleine stukje hebben we bijna 3 kwartier gedaan om bij de beurs te komen. Toen we er aan kwamen stond er een hele lange rij wachtende mensen en we sloten aan met de gedachte dat het nog wel een half uur wachten was eer we naar binnen konden. Toen kwam er een mevrouw die zei: "Dames die voor de handwerkbeurs komen, kunnen hier naar binnen" en ze wees naar een andere deur waar maar 4 mensen stonden te wachten. Mijn man en ik liepen uit de lange rij weg richting de andere deur voor de handwerkbeurs en je had die wachtende mannen moeten horen roepen naar mijn man .... Jij bent geen vrouw . Waarop ik zei: " Maar hij gaat wel naar de handwerkbeurs" . Je had ze moeten zien kijken.
De beurs zelf was royaal opgezet en het was ook niet bijzonder druk, dus je kon overal goed bij en alles op je gemak bekijken. Er was niet echt veel nieuws te zien tegenover het vorige jaar. In mijn gerne (heksen/halloween) was al helemaal niets te krijgen, behalve een stand die wat borduurpatronen ervan had.  Maar ook daar lag niets tussen waarvan ik zei ... die gaat mee . Wel heb ik overal mooie quiltstofjes gezien, maar ik heb er geen gekocht want ik heb hier in huis nog voor een aantal quilts stof liggen, dus ik kan nog vooruit.
Op een gegeven moment zag ik bij een stand van een quiltwinkel oudere tijdschriften van quiltmania liggen voor de verkoop en wat bleek ... ligt daar net 1 exemplaar van de quiltmania die ik zocht (staat een leuke heksenquilt in), dus die heb ik gekocht. Verder kocht ik nog een naalddoortrekker ... leuk apparaatje om je naald door het stof te trekken als je er veel steekjes op hebt staan en bij een andere quiltzaak een uilenpakketje om een uiltjes mobile mee te maken. Verder heb ik me wel opgegeven bij het quiltersgilde, wat ik vorig jaar al van plan was maar het toen niet deed.


Om 12 uur koffie gedronken in het koffiehoekje met Jeanine, haar moeder en Corien. Mensen die we kenden van een internetborduurgroep, maar nog nooit hadden ontmoet. Even heerlijk gepraat over van alles en nog wat en we vonden het ontzettend leuk om ze te treffen. Daarna weer verder over de beurs tot half 3, want we wilde nog even het centrum in van Den Bosch.
Daar zijn we naar de quilterij gegaan, ik wilde deze winkel wel eens bekijken. Daar lag een boek met verschillende halloweenpatronen dat ik kocht en ook  de nieuwste quiltmania, een tijdschrift wat een tijdje niet in het Nederlands uitgebracht is maar nu weer wel (te zien op bovenstaande foto). De verkoopster legde me ook even uit hoe nu het paperpiercing in zijn werk ging en deed het me voor. Toch nog iets geleerd.


Om 16.00 uur hadden we afgesproken met onze vriend Gerard bij "de malle heks",  een fantasy en gothic shop die in het centrum van Den Bosch ligt en waar ik nu wel eens een kijkje wilde nemen. Wat een gezellige winkel was dat en ik vond er nog een mooi beeldje van een jonge heks die een glazenbol vast heeft.
Het was al snel half 6 en we reden met Gerard terug naar Oosterhout waar hij woont, want we hadden tenslotte een verrassing voor hem. Eerst zijn we gezellig uit gaan eten met zijn drieën in een oergezellige restaurant wat de naam "La cantina" heeft. De pompoensoep is een aanrader, geserveerd met een knapperig broodje met gepofte knoflook. Heerlijk !!! De rest was ook ontzettend lekker. Ik koos voor een op de huid gegrilde zalm op een spaghetti van groenten (oa. courgette en wortel) met worteltjessaus. Een overheerlijke combinatie.
Inmiddels was het kwart over 9 en we gingen naar het huis van gerard, daar aangekomen vroegen we Gerard om eerst maar een bakkie koffie te zetten ... we besloten om hem nog maar even op zijn verrassing te laten wachten. Gelukkig is Gerard helemaal niet nieusgierig . Na de koffie moest Gerard van ons nog even wachten en Michiel en ik liepen naar zijn meditatie/rust kamer om alles in sfeer te brengen. We staken een wierookje aan, we zetten een cd met keltische muziek aan en allemaal waxine lichtjes. Te midden van de wachine lichtjes rolden we de troostquilt uit die we voor hem hadden mee gebracht.

*******
Voorverhaal: Vorig jaar maakte onze vriend Gerard een vreselijke periode door in het ziekenhuis waar hij nog steeds niet helemaal van hersteld is. Michiel en ik besloten dat we een troostquilt voor hem aan wilde vragen en we deden dat ook bij http://www.troostquilts.nl waar we zelf al voor enkele andere troostquilt lapjes voor geborduurd hebben. Twee weken terug was de troostquilt klaar en we konden zo mooi ons bezoek aan de handwerkbeurs combineren met een bezoek aan Gerard.
*******

We hadden alles in gereedheid en deden de lamp uit. Michiel ging Gerard halen die plaats mocht nemen op de grond voor de quilt (die had ik even opgerold zodat Gerard niets zag en hij dacht dat daaronder zijn verrassing lag hihi). Gerard ging zitten met de ogen dicht en ik rolde de quilt voor hem uit. Michiel ging achter Gerard staan met zijn handen op zijn schouders, het teken dat hij zijn ogen open mocht doen. Gerard keek naar de quilt met rondom allemaal die waxine lichtjes. Het was stil ...... hééééééél stil ....
Michiel begon te vertellen waarom we de troostquilt voor hem aangevraagd hadden en ook dat er buiten ons drieën (Michiel, ik en mijn dochter) er nog 6 mensen een lapje voor geborduurd hadden. Weer een ander had de quilt in elkaar gezet. Ook vertelde we waarom we het thema Keltisch/Schots voor hem uitgekozen hadden, maar dat is niet zo gek want Gerard is gek op alles wat met Schotland en keltisch te maken heeft. Gerard luisterde naar Michiels verhaal en bleef maar naar de quilt staren. Zo te zien diep onder de indruk en ontroerd en hij had er eigenlijk geen woorden voor.
Daarna deed Michiel de lamp aan en Gerard kon de quilt nog beter bekijken. We zagen tranen bij gerard en Michiel en ik wisten dat dit Gerard ontzettend goed deed en DAT was voor ons het belangrijkste. Het stof wat voor deze quilt uitgezocht was paste er perfekt bij met de zon, sterrren en maan.


Het bovenste linker lapje met het papegaaiduikertje erop heeft Michiel geborduurd (Deze vogels leven in schotland op een apart eiland waar Michiel en ik in 2003 geweest zijn en het zijn unieke dieren), dochter Lindy heeft het middelste lapje van de middelste rij geborduurd met de schotsman erop die doedelzak speelt met op de achtergrond een kasteeltje. Ik zelf heb het rechterlapje bgeborduurd van de onderste rij ... het hert met zijn enorme gewei want die leven er in Schotland veel en je ziet ze ook gewoon lopen daar in de natuur. prachtig om te zien. De andere 6 personen maakte een Keltische knoop of Keltisch kruis en het paste allemaal bij elkaar zodat het deze fantastische quilt werd ...


Geen opmerkingen: