Privacy verklaring

woensdag 23 juli 2008

Betonie (koortskruid)

In de tuin staan verschillende planten en kruiden in bloei. Natuurlijk ben ik even met de camera de tuin in gegaan nu het zonnetje schijnt. Wat zijn de planten toch allemaal flink gegroeid met al die regen van de laatste dagen.
De hortensia blijft me boeien met zijn prachtige blauwe kleur.


De karmozijnbes is nu prachtig aan het verkleuren in dieprood.


En dan de Betonie nog eventjes op de foto. Dit kruid wordt ook wel koortskruid genoemd en is ook medicinaal te gebruiken.


Betonie

Samenstelling/Eigenschappen:
De betonie is een veel voorkomende plant met een lange stengel en langwerpige voetbladeren met een kartelrand. De bloemen groeien dicht opeen in kransjes op pieken aan het eind van de stengel. De bladeren worden verzameld en vers of gedroogd toegepast.
De bladeren bevatten o.a. tannine, betaïne, stachydrine, flavonoïden en etherische oliën

Bereiding:
Thee: 1 theelepel drogerij per kop, heet water opgieten, laten trekken.

Toepassing:
Uitwendig;
- wonden;
Inwendig:
- maagstoornissen;
- galstenen;
- nierstenen;
- hoofdpijn.

Bijwerkingen:

Van dit geneesmiddel zijn geen bijwerkingen bekend.

Dosering/Wijze van gebruik:
Van de verse bladeren kan een papje worden bereid dat een helende werking heeft op wonden en zweren.
De tinctuur (3 eetlepels per dag) is een algemeen middel bij inwendige aandoeningen.

=======

Michiel heeft vanmiddag ook het gazon gemaaid en de vogels gevoerd. Hij gooit vooraan ook altijd wat voer op de grond voor de duiven, maar als het poortje naar de tuin open staat wie zit er dan van te eten ? Juist ... Bowy.
Volgens ons wil hij binnenkort meedoen aan i-dogs. Vooruitlopend op zanglessen eet hij zich al vol aan het vogelvoer, wat zal hij binnenkort goed kunnen fluiten.


Misschien hebben jullie het al gemerkt, mijn stoppen-met-roken-meter is verdwenen aan de zijkant en de reden, ik heb het niet volgehouden. Na 6 weken ben ik teruggevallen. Na het afbouwen van de tabletten waar ik zo depri van werd, werd ik nu gewoon kwaad. Kwaad op alles en iedereen. Of het een nasleep was van die tabletten weten we niet maar het was niet echt gezellig meer in huis. Binnenkort maar een nieuwe stop poging gaan ondernemen.

Wat betreft de wedstrijd quilt, die gaat FANTASTISCH ! Ik vind hem zo ontzettend leuk aan het worden en dat voor iemand die van zichzelf vind dat ze geen fantasie heeft als het om dingen ontwerpen gaat.
Misschien komt het wel door het onderwerp wat ik genomen heb. De inzenddatum is pas in september dus tot die tijd kan ik hem niet laten zien, maar vertrouw maar op mij, ik ben nog volop aan het brouwen met deze quilt.



Vandaag kwam er ook hele leuke post ... mijn boek kwam binnen.
"An Unthymely Death" van Susan Wittig Albert. Ze schrijft ontzettend leuke mysteries met een kruid in de hoofdrol. De ene keer gaat het over kattenkruid, de andere keer over lavendel en steeds vind er een moord plaats die samenhangt met het kruid wat de hoofdrol in het boek heeft.
Helaas zijn er maar 6 delen in het Nederlands uitgekomen, de rest alleen in het Engels. Ik bestel ze dan ook in het Engels want deze kruidenboeken mogen in de boekenkast van een heks niet ontbreken. Tussen het verhaal door worden er namelijk ook verrassende recepten geschreven.


Geen opmerkingen: