Privacy verklaring

zondag 17 september 2006

Koekjes van eigen deeg en paddenstoelen

Vrijdagavond zijn we met de honden naar het bos geweest bij De Daatjeshoeve, het was tenslotte nog heerlijk weer. Het bos ligt niet zo ver weg bij ons vandaan en je kunt er heerlijk wandelen.


Overal lagen galappels verspreid. Dit zijn net hele kleine appels, ze zitten vaak aan de onderkant van een blad. Hierin overwinteren de larve van de galwesp.


Toen we bij het meertje aankwamen wat midden in het bos ligt, rende Bowy als eerste het water in, rondkijkend of hij een stok kon vinden.


Overal waar we keken zagen we paddenstoelen, je kunt goed zien dat de herfst op komst is. Ik heb veel foto's genomen van de paddenstoelen die ik hier laat zien, want ze zijn stuk voor stuk even mooi. Ik heb er nog geen namen bij staan want die moet ik nog opzoeken.


Eekhoorntjesbrood

Eekhoorntjesbrood



Hoe deze heet weet ik niet maar hij was behoorlijk groot. Ik heb er mij half liter waterfles naast gezet om daar een idee van te geven.








Dit is de paddenstoel van kabouter Spillebeen ... de vliegenzwam.


Michiel wilde al een tijdje koekjes bakken. Appeltaart en bienerstich maken gaat hem geweldig af en die smaken heerlijk, maar koekjes had hij nog nooit gebakken ... tot gisteravond. Ineens vloog hij van de bank richting keuken en uit het knisperen van het bakpapier kon ik opmaken wat hij ging doen waardoor mijn nieuwsgierigheid bevredigt was. Pakweg een half uur later werd het via mijn neusvleugels duidelijk dat dit hem minder goed af ging dan zijn eerdere baksels.
Met de telefoon in mijn hand om de brandweer te bellen en wapperend met de zondagskrant, die altijd een dag eerder in de brievenbus valt, baande ik mij op de tast een weg naar de achterdeur. Toen de laatste rook opgetrokken was, werd het resultaat van zijn eerste lichting zichtbaar.


Op het eerste gezicht leek het nog mee te vallen, maar toen we ze omdraaide ...


Zoete broodjes bakken gaat hem heel wat beter af, dus nog maar eens geprobeerd en de 2e lichting in de oven gedaan gelijktijdig met de aanvang van zijn lievelingsprogramma.
Dus daar heb ik maar helemaal geen foto's van gemaakt. Ik bedoel ... als de kinderen al van boven achter hun pc vandaan komen zegt dat al genoeg.
Blijkbaar heeft hij er niet van kunnen slapen, want vanmorgen ondernam hij zijn 3e poging. Dit keer met de oven op de juiste stand en de tv uit ging het BIJNA goed, dit keer zaten er zelfs al een paar eetbare exemplaren bij, dus om het af te leren begon hij aan lichting 4. Met de brandlucht nog in onze neus kunnen we geen koekjes meer zien en dat terwijl lichting 4 goed gelukt is. Misschien vanavond bij de koffie.


Geen opmerkingen: