Privacy verklaring

vrijdag 22 september 2006

Feeën bestaan / Mabon

Morgen 23 september is het weer Mabon oftewel Herfstequinox

Mabon markeert het einde van de jacht op Lugh, die zich verbergt in de laatste schoof koren totdat die ook wordt gemaaid. Zijn geest leeft echter voort, verborgen in het zaaigoed. 
Het Herfstfeest is een tijd om dankbaar te zijn voor de goede dingen in het leven. Dingen waar jij ook je deel van hebt ontvangen. Zoals de Engelsen zeggen: Count your blessings. We gaan ons ook voor bereiden op de donkere dagen.
Kijk om je heen en zie wat je allemaal hebt bereikt het afgelopen jaar. Zie wat anderen voor je hebben gedaan en wat jij voor anderen hebt betekend. Doe iets met deze oogst om de kracht die erin sluimert te activeren, zodat je die kracht nog lang zult voelen en kan gebruiken.
Eleusiniaanse mysteries
In het oude Griekenland was dit de tijd van het jaar voor de Eleusiniaanse mysteries: geheime symbolische rituelen waar elk jaar duizenden ingewijden en pelgrims op afkwamen. De inhoud van deze rituelen is nooit overgeleverd, maar waarschijnlijk ging het om de graanoogst en het daarin verborgen zaad.
Traditionele gebruiken: binnen halen van de oogst, offers brengen aan het land, het snijden van een wilgen staf (Druïden), boswandelingen, noten rapen, bessen plukken, wijn maken, verzamelen van mooie herfstbladeren.
Je kunt ook een hoorn des overvloeds maken: vul een rieten mand in de vorm van een hoorn met seizoensvruchten, bloemen, herfstbladeren en noten.

=======

Dat feeën bestaan werd me vandaag nog eens heel duidelijk gemaakt. Ik stuurde twee weken geleden een email naar een Amerikaanse dame, die op haar website een kleine foto had staan van een (in mijn ogen) prachtige halloweenquilt. Ik vroeg haar of ze misschien een foto had waar je de quilt nog beter op zag en iets meer vergroot omdat ik hem prachtig vond en of ze er bezwaar tegen had dat ik hem ongeveer na ging maken (zoiets vraag ik altijd want je weet maar nooit).
Daarop stuurde ze een email terug met als antwoord dat ze een nieuwe foto ervan had gemaakt (zeer duidelijk) en dat ze het superleuk zou vinden als ik hem na ging maken. Een patroon had ze er niet van want het was haar eigen ontwerp, maar via een duidelijke foto zou hij goed na te maken zijn (en dat klopt). Ik mailde haar terug dat ik dankbaar was voor de duidelijke foto en dat ik vanaf nu allemaal verschillende stukjes halloweenstof ging sparen zodat ik hem over enige tijd kon maken. Ze had al verteld dat er heel veel verschillende halloweenstofjes in gebruikt waren en dat was ook goed te zien op de foto.
Nu heb ik wel al wat halloweenstof maar nog bij lange na niet genoeg om deze quilt te maken. Sparen dus !!!
Daarop stuurde zij weer een email met als antwoord dat je maar kleine stukjes nodig hebt van zoveel mogelijk verschillend stof, maar ook dat zij nog restjes had liggen van deze quilt en aangezien zij geen halloweenquilt meer ging maken wilde ze me die restjes wel opsturen. Dankbaar nam ik haar aanbod aan (ik was blij met elk restje wat ik krijgen kon voor deze quilt) en vroeg haar of ik haar iets terug kon sturen als dank-je-wel of eventueel de verzendkosten te vergoeden. Maar hier wilde ze niets van weten.
Dus vandaag ging de bel en stond daar iemand met een doos voor mij. Ik keek naar de afzender en zag dat het van de Amerikaanse dame was. Verbaasd liep ik naar binnen want ik had eigenlijk gewoon een envelop verwacht met daarin een paar kleine stukjes halloweenstof. Met open mond staarde ik naar de inhoud van de doos en nog steeds ben ik onder de indruk van wat ik zag toen ik die doos open maakte, want wat kwam er allemaal uit ...
20 verschillende fat quarters (lapjes van 50x55 cm.), sommige waren zelfs nog iets groter ...




En of dat dat niet genoeg was zaten er ook nog 20 verschillende lappen in die iets kleiner waren. De meeste zo rond de 30x30 cm en sommige waren zelfs 25x110 cm.




Daarna haalde ik uit de doos nog 11 lapjes die zo rond de 20x20 cm. waren ...


En als jullie nu denken ... daar zat veel in ... ik ben er nog niet hoor. Ook haalde ik er een super mooie lap uit van 70x110 cm. vol met swingende heksen ...


En of als dat nog niet genoeg was lag daar een schitterende halloweenrandjes-stof van maar liefst 3 meter x 110 cm. (links op de foto) met erbij 2 bijpassende halloweenstofjes (50x50 cm.)


Jullie begrijpen natuurlijk dat mijn mond steeds verder open viel bij het zien van deze verschrikkelijk mooie stoffen en de kwijl liep me haast over mijn kin . Haar eigen quilt had ze opgesierd met wat halloween goodies en wat denk je ... ze stuurde me zelfs halloween goodies toe ...



Allemaal leuke goodies (heksen, vleermuizen, spoken, spinnen, pompoenen en nog veel meer) die je overal op kunt bevestigen of aan kunt hangen. Prachtig !!! Links onder op de foto zie je de grote zwarte spin en de twee witte spookjes, deze zijn van metaal en hebben een belletje binnenin die vrolijk rinkelen als je ze heen en weer beweegt. Deze ga ik zeker gebruiken om onderaan een geborduurde halloweenhanger te hangen.
De hierboven foto's laten maar liefst 55 verschillende halloweenstofjes zien. Zij vertelde me dat ze in 1993 begonnen was met het sparen van zoveel mogelijk verschillende halloweenstofjes om zo haar eigen idee van de halloweenquilt te maken. In 1997 had ze genoeg verschillende om die quilt te maken.
En nu geeft ze de resten stof allemaal zomaar aan mij. Je hoort wel eens... wie goed doet, goed ontmoet, maar ik blijf me af vragen waar ik dit aan verdiend heb... zoveel moois ... ik kan het nog steeds niet geloven en kijk af en toe naar de doos voor me met al dat prachtige stof en goodies in zodat ik weet dat ik dit niet gedroomd heb. Voor mij is die Amerikaanse dame een echte fee.
Aangezien ze niets terug hoeft heb ik toch besloten om iets moois voor haar te gaan borduren als een dank-je-wel, bv. een mooie hanger met een quiltpatroon of iets in die aard, aangezien ze zelf quilts maakt. En erbij wat Nederlandse goodies .
Oja ... jullie zijn zeker nieuwsgierig naar die halloweenquilt van haar, maar die laat ik lekker nog niet zien totdat ik die van mij klaar heb. Daarna zal ik haar quilt en de mijne laten zien.

Geen opmerkingen: