Privacy verklaring

zondag 10 augustus 2008

Tijm en nog meer ...

Yessss, ik heb vandaag de laatste hand gelegd aan de wedstrijdquilt voor Ellie's quiltplace en tjonge jonge, wat een plezier heb ik hieraan gehad.
Uitgaande van 4 tekeningen die Ellen stuurde begon ik en koos er 2 van uit die ik wilde gebruiken in mijn quilt.
Op 11 juli begon ik mijn idee op papier te zetten en te beraden hoe ik hem wilde gaan maken en geloof me, soms wist ik het even niet meer. Dat krijg je nu als je altijd werkt volgens een bestaand patroon. Nu moest ik deze quilt helemaal zelf ontwerpen en petje af voor ontwerpsters van quilts, ik droomde er soms van hoe ik het in elkaar moest zetten.
Maar, 1 maand later is hij dan toch af en ik ben er dik tevreden mee. Zojuist heb ik de foto's naar Ellen gestuurd en nu is het afwachten tot half september. Tot die tijd laat ik hier geen foto's zien.

=======

Zoals jullie weten doe ik mee op een borduurgroep aan de verjaardagslijst wat betekend dat je alle jarige op die lijst een zelf geborduurd kaartje stuurt. Inmiddels zijn er weer 4 jarig geweest dus die kaartjes kan ik nu laten zien.

Irene gaf aan dat ze graag iets met vogelhuisjes wilde

Fiona wilde iets met een tuintje

Winny koos voor Winnie de Pooh

en Gea wilde graag een kaart met rozen

Verder kwamen er van de week weer 2 leesboeken binnen die ik besteld had. Ze komen uit de serie "China Bayles" van Susan Wittig Albert. Het zijn mysteries met een kruid in de hoofdrol en ik vind ze super !
Ik bestel wel steeds de Engelstalige uitgaves omdat er maar 6 in het Nederlands verschenen zijn en de rest wordt niet vertaald volgens de uitgever.

Deze week kwamen de delen Thyme of death en Witches' bane binnen. Thyme of death heeft het kruid tijm in de hoofdrol en Witches' bane de pompoen en halloween.


Tijm is een kruid wat je voor heel veel dingen kunt gebruiken en ik zal er een aantal gaan noemen. Zelf gebruik ik als ik verkouden ben altijd tijmsiroop, maar je zult zien dat je er nog veel meer mee kunt.

Tijm




Medicinaal.
Wilde Tijm, Thymus Serpyllum heeft de sterkste medicinale kwaliteiten, hoewel elke tijm gebruikt kan worden.

Werking en karakter.

Antiseptisch, schimmelwerend, slijmoplossend, krampwerend, bronchiƫn verwijdend, adstringerend.

Toepassing.
Tijm kan gebruikt worden tegen katers en ter bevordering van de spijsvertering. Maak hiervoor een aftreksel en gebruik deze als thee. Het aftreksel kan worden gezoet met honing tegen hoestbuien, kou en keelpijn. Hiervoor kunt u ook tijmsiroop maken. Tijm staat bekend als slijmoplossend middel maar heeft ook een krachtige anti-bacteriƫle en schimmelwerende werking.
Gebruik een aftreksel in olie bij een massage tegen hoofdpijn.
Het helpt ook bij slapeloosheid, slechte bloedsomloop en spierpijn. Tijm stimuleert ook de productie van witte bloedlichaampjes en versterkt zo het afweersysteem en werkt ontsmettend bij infecties aan luchtwegen, urinewegen en de huid.
Tijm activeert de vetverbranding, lost het slijm in de luchtwegen op en is goed bij verkoudheid en bronchitis. Bij verkoudheid heeft het drinken van tijmthee een heilzame werking. Bij hoofdpijn en verkoudheid is het goed om te stomen boven een kom kokend water waar tijm is bijgevoegd.

Uitwendig.
Bij voetschimmel en andere schimmelinfecties
Bij spruw.

Inwendig.
Tijm is wellicht het beste antiseptische kruid bij keelpijn, ontstoken tandvlees, ingewand- en worminfecties.
Bij hoesten en kou op de borst. Met name goed bij kinkhoest en droge hoest.
Bij blaasontsteking en bedwateren door kinderen.
Bij slechte spijsvertering, winderigheid en kolieken.
Er is ook tijmsiroop verkrijgbaar
Huismiddelen.
Thee: 1 theelepel per kop kokend water. Drink drie koppen per dag (meer bij acute infecties). Adem de damp diep in. Voeg bij keelpijn en hoesten wat honing toe.
Gebruik de thee als mondspoelmiddel of verdun een theelepel tinctuur opeen halve kop water.
Tijmazijn, in 1:3 verdunning met water, kan bij spruw en vaginale infecties als spoelmiddel worden gebruikt, en tevens als gorgeldrank.
Neem olie-extract of verdunde etherische tijmolie (50 druppels op 50 ml olijfolie) 's nachts als wrijfmiddel op de borst bij hevige hoestaanvallen. Tevens is het een goede zalf tegen reumatiek. Enkele druppels etherische olie in heet water zijn goed als inhaler, om te stomen.
Maak voor voetschimmel een poeder door 5 ml tijmolie te mengen met 1 dl babypoeder.

Toepassingen met etherische olie.
Tijm olie brandt op de huid, dus nooit puur gebruiken. De olie wordt gewonnen door waterdamp destillatie onder lage druk van de bloeiende planten. De olie heeft een kruidige bijna stekende geur.
Tijm kan o.a. gebruikt worden bij: abcessen, kneuzingen, blauwe plekken, eczeem, scabies, tandvleesinfecties, artritis, wratten, onreine huid, griep, bronchitis, vastzittende hoest, reumatische klachten, spierpijn, gewrichtspijn, haaruitval, (over)vermoeidheid, cellulitis, oedeem, verrekkingen, sportletsels, diarree, infecties aan de urinewegen, verkoudheid, infectieziekten, hoofdpijn, lage bloeddruk en bestrijden van Candidiasis. Kan ook verlichting brengen bij kinderziekten zoals bof en kinkhoest.

Hier volgen enkele toepassingen van de etherische olie van Tijm.
Bij onreine huid.
3-5 druppels Tijm mengen met 50 ml. Jojoba-olie, hiermee de huid 2x dagelijks behandelen.
Bij vastzittende hoest.
3-5 druppels Tijm in een schaaltje heet water doen en 1-2x per dag dampen.
Bij reumatische klachten, spier- en gewrichtspijn.
25 druppels Tijm in een eetlepel Noten olie mengen en hiermee de pijnlijke plaatsen masseren.
Verdampen.
6-8 druppels Tijm in de aromalamp verdrijven angst en depressies.

(bron: www.natuurlijkerwijs.com)

Geen opmerkingen: