Privacy verklaring

zaterdag 30 juni 2007

Blauwe maan en handfasting (quilt)

Blauwe maan

Vandaag is het blauwe maan. Niet dat de maan dan werkelijk van kleur verschiet, maar voor de tweede keer deze maand staat er dan een volle maan aan de hemel.

Deze benaming heeft niets met de kleur van onze begeleider te maken. Vandaag om 15u49 is het Volle Maan. De vorige Volle Maan was op 1/6, dus in dezelfde maand.
In het Engelse taalgebied spreekt men dan van 'A blue Moon'. Echt zeldzaam is dit verschijnsel niet, want de tijd tussen twee dezelfde maanfases (synodische maand) bedraagt 29,5 dagen en het komt zowat om de 3 jaar voor. De volgende keer is in december 2009.
In de Keltische traditie gaf men een naam aan elke Volle Maan, en de dertiende van hun telling noemde men ook de Blauwe Maan.

=======

Handfasting

Vandaag houden hele goede vrienden van ons hun handfasting, dus ik wil dan ook even hier zeggen:

Rhea en Frans gefeliciteerd met jullie handfasting
en ik hoop dat het een geweldige dag mag worden.


Wij waren ook uitgenodigd en ik was zelfs gevraagd om een van de elementen te vertegenwoordigen in de cirkel maar ik heb afgelopen week laten weten dat we er niet bij kunnen zijn.
Mijn lichaam kan op dit moment de lange rit van 3 1/2 uur niet aan. Ik heb al enige tijd ontzettend last van mijn armen en ik slaap slecht, allemaal door die fibromyalgie, dus echt fit kun je me op dit moment niet noemen. Niettemin blijf ik het ontzettend jammer vinden dat we er niet bij kunnen zijn. Vanmiddag om 16.00 uur, tijdens de blauwe maan, begint de ceremonie en ik zal dan een kaars hier thuis opsteken en aan hen denken.

Voor wie zich afvraagt wat een handfasting is ...

Een handfasting is paganistische variant van een trouwerij. In de veel opzichten is een handfasting hetzelfde als een trouwen zoals u die eerder heeft meegemaakt, bv. in de kerk of bij een burgerlijk huwelijk.

Maar er zijn ook een paar dingen anders! Het verschil tussen een handfasting en een meer orthodoxe trouwerij is:
De ceremonie is geschreven door de Bruid en de Bruidegom om hun eigen spirituele geloof te reflecteren. De Bruid en de Bruidegom schrijven elk hun gelofte. De zo aan elkaar uitgesproken geloftes komen uit hunzelf en zijn niet noodzakelijkerwijs gelijk.
De locatie van een handfasting is niet beperkt tot een religieus of ambtelijk gebouw. De handfasting kan overal gehouden worden, binnen of buiten. Paganisten creƫren hun eigen heilige plaats.

Paganisme is een geloof waarin het respect voor de natuur voorop staat. In de rituelen vindt je dit respect terug in het aan de elementen lucht, vuur, water en aarde vragen of ze getuigen willen zijn bij de gemaakte geloftes.


Paganisten geloven in het belang van balans in jezelf, het geloof in een mannelijke en vrouwelijke godheid, oftewel een god en een godin. Dit komt terug in de ritueel die geschreven is voor de handfasting. Deze balans is terug te vinden in de overtuiging dat aanbidding ook schoonheid en kracht, macht en mededogen, verering en nederigheid moet bevatten. Als resultaat zijn paganistische rituelen vaak minder plechtig, statig of treurig, hoewel een handfasting niet minder serieus is als in de andere geloven. Wees dus niet verbaast als er meer humor en vermaak zal zijn dan u gewend ben bij een ‘standaard’ trouwerij.

De ceremonie wordt geleid door een Hoge Priester en Hoge Priesteres. In de meeste paganistische geloofssystemen zijn wij allemaal Priesters en Priesteressen, maar degenen die een groep leid wordt een hoge priester of hoge priesteres genoemd. Daarnaast zijn er een aantal anderen aanwezig die ook deel uitmaken van het ritueel. Deze zullen of speciaal gekleed zijn of zelfs ceremoniƫle kleding dragen. Wees niet verrast dat de kleur zwart gedragen zal worden. Paganisten geloof niet dat zwart een negatieve kleur is of dat zwart een kleur voor treurige gelegenheden is. Veel paganisten draagt zwart, omdat het langer schoon blijft, vooral bij het buiten werken.

Bij een handfasting horen wierook en kaarsen, en indien mogelijk vuur en planten.. Dit is traditioneel bij een handfasting. Er zullen ook symbolische elementen zijn en het is belangrijk om open te staan voor deze symboliek. Deze symboliek wijkt vaak af van het beeld zoals dat op tv of in films te zien is.

Het ritueel zal geen elementen zoals het offeren van bloed of satans aanbidding weergeven, immers, paganisten geloven niet in de duivel.
Ook zal niemand gevraagd worden om iets te doen dat tegen hun eigen geloof ingaat. Respect voor de ander is een basis in het paganisme. Paganisten geloven dat ieder zijn eigen pad mag kiezen.

=======

Ons cadeau heb ik afgelopen woensdag aangetekend per post gestuurd, want ik zou niet willen dat het verloren ging tussen al die andere postpakketten.

Ik heb 6 weken hard gewerkt om een handfastingsquilt voor hun te maken met alle toepasselijke symbolen erin verwerkt.
Ik koos voor stofjes in herfsttinten en de symbolen heb ik geborduurd. De vier die bovenin de quilt zitten zijn:
- het woord handfasting met de datum en het Claddagh symbool (patroon zelf ontworpen)
- beide namen met vlinders en vissen omdat ze daar van houden
- de bezem met zilveren koord (hun handen worden tijdens de ceremonie met een zilveren koord vastgebonden en op het laatst van de ceremonie springen ze over een bezem), ook dit patroon zelf ontworpen.


Op de onderste 4 lapjes staan:
- het pentagram
- een Keltische knoop
- de 4 elementen
- de maan


Op elk groene vlak heb ik een Keltische knoop gequilt als ook op de hoeken.


Het was een hele klus om hem in 6 weken te maken, maar ik heb het met liefde gedaan en zo kon ik overbrengen wat wij voor hun voelen. Tevens is dit mijn 1e quilt die ik gemaakt EN voltooid heb. De blokken zijn gemaakt op de naaimachine en ik heb hem met de hand doorgequilt. Van de andere quilt waar ik aan bezig ben is alleen de top pas klaar. Lindy houdt de quilt even omhoog zodat ik een foto kan maken en dan is het tijd om de bies eraan te naaien.


En zo zag hij er woensdag uit voor hij op de post ging, hij is 1.20 x 1.50 cm.


Rhea belde me donderdagavond al op om te zeggen dat de quilt goed aangekomen was en beide vonden hem geweldig, ze hadden zelfs een traantje weggepikt.
Ze gaan hem (zo snel ze hun slaapkamer van een verfje voorzien hebben) ophangen aan het hoofdeinde van hun bed, dan kunnen ze er steeds opnieuw van genieten.

~~~~~~~~~~~~

Bowy ook nog gefelicteerd met je 2e verjaardag !

Geen opmerkingen: