Privacy verklaring

maandag 18 augustus 2014

Fabric closet

Jullie zullen wel denken, wat duurt dat lang met die stofjes opvouwen, maar ik vond het ontzettend veel werk. Gelukkig ben ik nu helemaal klaar, dus de kastdeuren mogen open ;-)

You must be thinking, what is taking her so long with folding the fabrics, but I thought it was an awful lot of work. Luckily I'm now ready, so the closet doors may open;-)


Tadaaa ... valt dat even vies tegen of niet? Niks geen stapel mooie gekleurde lapjes die je tegemoet stralen, maar een kast vol kartonnen kistjes.

Tadaaa... not a picture you thought to see, didn't you? No beautiful colored fabrics on the shelves, but a closet full of cardboard boxes.


Voorheen had ik de stofjes op elkaar gestapeld per kleur, maar steeds vielen die stapels om. Knettergek werd ik ervan. Toen kwam ik op het idee om dan dozen op hun kant te leggen en ze daarin op te stapelen. Heel de kast stond vol met dozen zoals hier op de foto ...

Before I had the fabrics on top of each other by colour, but they keep on falling. It made me nuts. Then I came upon the idea to put them in boxes. The whole closet was full of boxes like here on the picture ...


Het zag er heel kleurrijk uit als je de kast open deed, maar echt gebruiksvriendelijk was het niet. Als je een lapje zocht, dan moest je toch steeds die hele stapel eruit nemen, want deed je dat niet en trok je er zo een lapje tussenuit, dan lag binnen een mum van tijd die hele stapel overhoop. 

It looked very colorful when you open the closet, but really user friendly it was not. If you looked for a fabric, then you had to take al the fabrics out of the box. If you didn't do that, and just pulled out one fabric, it all was very messy in no-time.


Ook hier werd ik dus knettergek van, dus werd er naar een andere oplossing gezocht. Nu kon ik plastic bakken gaan kopen, maar ik moest er best veel hebben en laten we eerlijk wezen, ... voor dat geld kunnen veel lapjes gekocht worden ;-)
Toen zag ik bij de plaatselijke supermarkt kartonnen kistjes waar kersen in lagen en zag hoe mooi die gestapeld konden worden. 

Also from this system I went crazy, so I was looking to another solution. Now I could go buy plastic boxes, but I had to need pretty much of those and let's face it, ... for that money you can buy a lott of fabrics ;-) 
Then I saw at the local grocery store cardboard boxes with cherries in it and saw how wonderfull they could be stacked.


Ik vroeg aan de bedrijfsleidster of ze me een partij van die kistjes apart kon houden en dat was helemaal geen probleem. Elke week kon ik er een aantal komen halen. Michiel maakte me wat extra planken in de kast, want het bleek dat ik er maar 6 op een plank kon zetten omdat 1 kistje vol lapjes behoorlijk wat weegt (ruim 4 kg).

I asked the manager of the shop if they could keep me a lot of those boxes apart and that was no problem at all. Each week I could come get some. Michiel made me some extra shelves in the closet, because it turned out that I could put only 6 boxes on one shelf because  1 box full of fabric weights heavy (over 4 kg).


Ik verbaasde me erover hoeveel lapjes in een kistje pasten. Had ik eerder 2 dozen op hun kant staan met een stapel stofjes erin, nu gingen die allemaal in 1 kistje. Elk kistje had wel plaats voor zo'n 120 - 140 lapjes. Het enige nadeel was wel, dat ik al mijn lapjes opnieuw moest opvouwen. Ik sneed een stuk karton op maat (hoogte van het kistje) en kon beginnen ...

It surprised me how many fabrics fit in one box. Had I before 2 boxes on their side with a stack of fabrics in it, now they all fit in 1 cherry box. Each box has place for about 120-140 fabrics. The only downside was that I had to fold up again all my fabrics. I cut a piece of cardboard to size (height of the box) and could start ...



Als ik van een bepaalde stof ook wat rest stukjes had, ...

If I had some smaller pieces of a particular fabric, ...


dan nam ik de kleinste stukken en vouwde die dubbel. Die legde ik dan op het grootste stuk, ...

then I took the smallest pieces and folded that double. Which I then put on the biggest piece, ...



en deze werd dan gewoon opgevouwen rondom het karton.

and this was then just folded up around the cardboard.


Uiteraard had ik ook lapjes die echt te klein waren om op te vouwen, die werden op kleur gesorteerd en apart in plastic bakken gedaan.

Of course I also had pieces of fabrics that were really too small to fold, I sorted them out on color and put them in plastic boxes.


Deze bakken kon ik ook op elkaar stapelen en ze staan apart op een plank. Ideaal voor applicaties of andere kleine blokjes. Ernaast ligt een stapeltje met stofjes die mooie afbeeldingen hebben.

These boxes I could stack also and they are apart on a shelf. Ideal for appliqué  or other small blocks. Next to it is a pile with fabrics that have beautiful images.


Nu had ik ook nog behoorlijk wat lappen die gewoon te groot waren om op te vouwen zodat ze in de kersen kistjes pasten, daar moest ik iets anders op verzinnen. Ik nam een bananen doos en beide helften kon ik vullen met mijn grote lappen.

Now I had also still a lot of fabrics that were just too big to fold, so they fit in the cherry boxes, I had to come up with something else for those. I took a banana box and both halves I could fill with my big pieces.


Nu hebben jullie dus mijn lapjeskast gezien, tenminste 1 helft. In de andere helft liggen de kinderstofjes, halloween stofjes, kerst stofjes, de effen stofjes etc. en nog wat projecten waar ik mee bezig ben. Hiervan heb ik geen foto's gemaakt want dat zit gewoon allemaal in grote plastic bakken. Ik heb wel nog foto's gemaakt van de kersen kistjes met inhoud, tenslotte had ik beloofd om mijn stofjes te laten zien ;-)

Now you have seen my fabric closet, at least 1 half. In the other half are the children's fabrics, halloween fabrics, Christmas fabrics, the plain fabrics etc. and some projects I am working on. I made no pictures of these because that is just all in large plastic boxes. But I did made pictures of the cherry boxes with content, because I promised to show my fabrics ;-)

Rozen stofjes / Roses fabrics

Blauwe stofjes / Blue fabrics

Groene stofjes / Green fabrics

Bruine stofjes / Brown fabrics

Wit, creme en beige stofjes / White, creme and beige fabrics

Zwart en grijze stofjes / Black and grey fabrics

Wit en creme lapjes met een kleurtje / White and creme fabrics with another color

Roze stofjes / Pink fabrics

Rode stofjes / Red fabrics

Zee groene en paarse stofjes / See green and purple fabrics

Oranje en gele stofjes / Orange and yellow fabrics

Ik zal je eerlijk zeggen dat het maken van bovenstaande foto's me aan een kant best een onbehagen gevoel gaf, want ik wil er echt niet mee zeggen "kijk eens wat ik allemaal heb". Ik weet dat er genoeg quiltsters zijn die niet zoveel stofjes hebben, anderzijds zijn er ook die veel meer hebben en denken, ... is dat alles. Maar ik had nu eenmaal beloofd om ze te laten zien en ja, ... ik ben stofjes verslaafd ... zo dat is eruit ;-)

I will honestly say that making pictures of my fabrics, gave me a discomfort feeling, because I really don't want to say "look what I have". I know there are many quilters that don't have a lott of fabrics, on the other hand, there are also those with many more fabrics and think, ... is that all she has. But I promised to show them and yes, I'm addicted to fabric ... so ... that is said ;-)


Ik moet wel zeggen dat, terwijl ik bezig was met al die lapjes op te vouwen, ik weer stofjes tegen kwam die ik vergeten was dat ik ze had en een ander groot voordeel is, ...
door het nieuwe opvouw systeem heb ik nu ruimte over in mijn kast, er is nog plaats voor 8 kersen kistjes ... oei, ... laat Michiel het maar niet horen ;-)

I have to say that, while I was folding all that fabric, I came across fabrics that I had forgotten that I had them and another great advantage is, ... 
with the new folding system I now have space left in my closet, there is room for 8 more cherry boxes ... oops, ... let Michiel not hear it ;-)



40 opmerkingen:

Sis Voorn zei

Paradijselijk ;)

Flickenstichlerin zei

Dear Carin,
thank you for sharing, you have beautiful fabric and the idea with the cherryboxes is great.
I am addicted to fabric as well, but took a break this year from buying any, because I startet to have so many toys, that I did not know which one to play with anymore. Luckily the year is over in 4 1/2 month. I am looking forward to 2015.
Greetings,
Sylvia

Truus zei

Complimenten voor een prachtig opgeruimde kast! Eigenlijk hoor je de lelijke voorkanten van de kersenkistjes weg te werken,vind ik.(lol) Je zou elke bak de kleur van de inhoud kunnen geven.
Je hebt er heel wat werk van gehad,maar je hebt ook eer van je werk Carin!
Nu genieten van een opgeruimde werkkast,of weer aan de slag met de lapjes?
gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Marguerite zei

Geloof dat ik jou blogje aan mijn man moeten laten zien. Hahaha...
Hoeft hij nooit meer te zeggen; Heb je nog geen lapjes genoeg?
Ik kan net 1 kistje vullen. Hahaha...
Maar ziet er allemaal prachtig uit. En je kan nog jaren vooruit!!
Groetjes Marguerite

Annie zei

Prachtig Carin !!!

baukje zei

Oh wat veel lapjes!!!!!!! Ik heb nog niet eens een vierde en ik vind al dat ik veel heb. Maar ik quilt ook nog maar een paar jaar.
Maar je oplossing is perfect, bij mij vallen de stapeltjes ook steeds om, zo irritant.

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

SCHITTEREND Carin!! ..
heb zelf niet één lapje (lol) .. het is een prachtige kast met inhoud.. kan me voorstellen dat je er erg blij mee bent!

Judith zei

heel handig Carin! heerlijk om al je lapjes te zien en zo leuk om je eigen "vergeten schatten" tijdens het opvouwen tegen te komen :0)

Floor zei

Steeds als ik stofjes koop denk ik "Floor, je hebt nu toch wel eens genoeg? ".....
Maar als ik al die heerlijke kersenkistjes gevuld met heel veel prachtige stofjes zie, dan denk ik "ik heb er pas een paar".
Hooguit 2 kersenkistjes vol met nieuwe lapjes en dan nog wel stukken en kleine lapjes.
Dus....... ik denk dat ik me maar niet meer schuldig voel als ik wat koop, en dat hoef jij ook niet te doen hoor.
Toch heerlijk zo'n lapjesverslaving? En heel leuk dat je ze allemaal aan ons laat zien, dat doet een quiltershart heel goed :-)

Floor zei

Zie net een reactie van Marquerite die schrijft: " denk dat ik dit maar eens aan mijn man laat zien".
Weet je dat ik dat net ook heb gedaan?
Ja, die mannen moeten toch weten dat we nog lang niet genoeg hebben haha!

Ann zei

Heerlijk toch om zo te kunnen rommelen in je eigen voorraad.
En neen ... ik heb maar 1/6 van wat jij hebt dus ik ben best jaloers! ;-)
Hop naar het vullen van de lege kistjes! LOL!!!
Geniet ervan en veel plezier met het spelen met de lapjes!
Groetjes,
Ann

Unknown zei

Wow, jij kunt echt winkelen in je eigen kast.Ik heb veel maar niet zoveel.
Jij hebt het goed en netjes voor elkaar

Elisa zei

Wouw wat ziet dit er geweldig uit, ondanks ik nog niks met quilten doe zou ik zo'n kast geweldig vinden!

Susan zei

Beautiful, beautiful work......I may come shopping at your house!

Ria zei

Wat heb ik gesmuld van jouw kast. Je kunt er zo de markt mee op haha. Je extra plank met een kistje waar je mee bezig bent, hoef je niet steeds alles na te lopen. Veel plezier met al je mooie lapjes.

Groetjes Ria V.

Sieneke zei

Wauwwwwwww dat ziet er fantastisch uit

quilting Jeannet zei

Carin, ik ben S*P*R*A*K*E*L*O*O*S.............geweldig!!

Marja zei

Ik kan me voorstellen dat dat een klus was zeg. Maar wat een overzicht heb je nu, prachtig hoor!
Ik vind dat zó Nederlands, alsof je dat niet mag laten zien. Ieder kan zn geld 1x uitgeven en het is aan ieder de keus waaraan. Dus of een 2e auto, 3x per jaar vakantie, merkkleding, een grote hond die meer eet dan een volwassen man, roken of lapjes. En als je het goed getroffen hebt in het leven, dat allemaal:)
Wees trots op je verzameling en GENIET er van!

Groet,

Marian zei

Heerlijk om te kunnen kiezen uit zoveel lapjes. Ik heb er lang niet zo veel, maar ik ben pas 2 jaar aan het quilten, dus ik ben nog druk bezig met verzamelen. :-) Geniet van je mooie lapjes, prachtige oplossing zo.

frameless mind zei

Je hebt een prachtige stofcollectie.........en zo overzichtelijk! Daar blijf ik mee worstelen, met een praktisch opbergsysteem. Heerlijk om jouw oplossing te zien.

MarianneD zei

Oeps,ik ben sprakeloos.....;-)

Monica zei

Wow, dat ziet er super netjes uit. Ik berg mijn lapjes ook zo, staand en overzichtelijk, op maar dan maar in gewone ordinaire bananendozen hoor. En veel? oké, maar als je iets wilt maken heb je dat toch nodig? of niet soms? :)

Blu zei

I'm in awe of your organizational skills! You have so much gorgeous fabric. I'm so jealous :)

Lida zei

Nee zoveel heb ik niet, maar wat geeft dat, als je maar hebt wat je nodig hebt voor je hobby, want soms is het verzamelen al een hobby op zich!
Ziet er trouwens prachtig uit nu! Groetjes
lida

Ageeth Dorsman zei

Ik ga dit aan mijn DH laten zien, want hij kreunt en steunt altijd, als ik nog meer lapjes koop en vindt, dat ik alles eerst eens moet gebruiken. Hij snapt het echt niet... Ik kan alleen maar genieten van jouw prachtige collectie stofjes en ook van je organisatie-talent!
Groetjes van Ageeth

Cathy Daniel zei

I love the way you've set about all this - so organised and so efficient. You will work so much better now that it is all so neat and tidy! xCathy

Heleni zei

WALHALLA.....prachtig!

Unknown zei

Heb ik net een heel verhaal geschreven over hoe mooi alles is, ben ik het weer kwijt! Het komt er op neer dat je je nergens voor hoeft te generen! Ben je gek, geniet aan alle kanten. Je foto's zijn plaatjes, ik geniet er in elk geval uitgebreid van. Nu heerlijk uitrusten, voeten op tafel en maar kijken, kijken en nog eens kijken. Heerlijk, echt prachtig!

Annie Kingma zei

Prachtig hoor, zo mooi en overzichtelijk.
Een fijn bezit, mag je trots op zijn.
Heb een klein kastje met 2 planken.
veel gekregen ook
Groetnis Annie

Julie zei

WOW!!! what a lot of fabric, it all looks so lovely stored away ready for use.

jolanda zei

Wat heb jij gigantisch veel lapjes!! Ik kan me voorstellen dat jij echt wel een handig opbergsysteem nodig hebt en dat is gelukt. Nu wel netjes houden natuurlijk. ;-))

Hermie zei

ooooooooooooohhhhhhhhhhhhhhh wat veel en wat mooi heb je dat gedaan zo.

Paula zei

Ziet er keurig en overzichtelijk uit. Goed idee om een kartonnetje te gebruiken om de lapjes op te vouwen. Het is een idee om ook te gaan doen.nu heb ik ze allemaal met een andere maat wat problemen geeft met het in de bakken zetten.bedankt voor de tip

Unknown zei

Carin wat een geweldige verzameling, lekker van genieten.

Anna Zont zei

WOW!!!! :))))

Jo who can't think of a clever nickname zei

Wow I want to come and play with your fabric closet! It looks amazing all sorted and organised like that. It is also very environmentally friendly with all the recycling of boxes.

Karen zei

Nothing wrong with sharing your stash. I must say I am a bit envious of all your fabric. Great organizing job btw!

sylvia zei

zo, effe lekker zitten lezen! Wanneer is je winkeltje open??? Lekker hoor, zoveel te kiezen!
Ik heb ook wel wat, heb al verschillende opbergmethoden geprobeerd, maar blijf het lastig vinden! Alles zit nu in plastic bakken op kleur.
maar moet ik wat hebben gaat vaak alles overhoop!! Nou ja, af en toe weer opruimen, dat helpt!
Je quiltrek is een topoplossing en dat postertje op de deur, haha, nooit eerder gezien!!
Heel veel plezier met quilten enne, je borduurwerk komt toch ook wel aan de beurt??
groetjes, Syl

Ieke78 zei

Wat een handige doosjes zo! Ik zou ook wel zoiets willen, maar helaas blijf ik een chaoot eerste klas & zou zo'n systeem niet lang stand houden bij mij.

Unknown zei

Geweldig .... wat een mooie verzameling lapjes en zo fijn alles netjes en overzichtelijk.